Száz éve született Kádár
János. Hetvenhét évet élt. Fiatal korában vágyai, eszméi miatt üldözték.
Előbb ellenségei, utóbb elvtársai is bebörtönözték. Közben és utána ő
sem kímélt másokat. 1956-ban Moszkvában választania kellett: velük, vagy
nélküle. Idegen szuronyok segítségével hatalomhoz jutott, de senki nem
irigyelte érte.
Katonasággal, idegen hadsereggel nem lehet politikai csatát nyerni,
ezzel tisztában volt Kádár. Megegyezni szeretett volna, de nem volt
kivel, mert akikkel kellett volna, nem lehetett. A nép többsége akkor
árulónak tekintette. Szerette volna megértetni magát a magyar néppel, de
nem mentegetődzött, és mert nem ment másként, nyers erővel verte le a
nép ellenállását. Joggal gyűlölték és haragudtak rá honfitársai.
Azután
az idők múltával más szemmel kezdtek ránézni az emberek. Nem lehetett
másképp, ha volt szemük a látásra, más lett a falujuk, életmódjuk,
városuk, jobb lett az életük egy évtized alatt, mint volt, és mint
valaha remélték volna. Tudták az emberek: a szerény jólét elsősorban
saját munkájuknak és a világ szerencsés folyásának köszönhető, de azért
azt gondolták, hogy nélküle mindez mégsem vagy mégsem így lenne. Tudták:
ha akarná, bánthatná, szorongattathatná őket, és méltányolták, hogy e
helyett inkább kivonult életükből. Pedig féltette hatalmát, ahogy kell
és illik, de nem akarta, nem hagyta, hogy e hatalom és pártja, állama
mindent eluraljon. Nagyobb vállalkozásai "bejöttek": a politikai
konszolidáció, a szövetkezetesítés, a piaci irányú gazdasági reform.
Egyszer csak azon vette észre magát az ország, hogy kedveli Kádárt. Tíz
év alatt népszerű lett. Úgy is fogalmazható: egyre többen lettek azok,
akik tisztelték, sőt szerették, és egyre kevesebben, akik gyűlölték.
Hatvanadik
születésnapjára olyanoktól is kapott üdvözletet, akiket egykor
bebörtönöztetett. A hetvenes évek közepén a magyar szellemi élet
többsége aggódott miatta, nem örültek volna, ha távozik posztjáról.
Sokan féltek - és nem ok nélkül -, hogy rosszabb jön utána. Volt is
esély rá, mert erre az időre a szovjet vezetők elveszítették
empátiájukat a magyar "reformország" iránt. Megalázó bírálatokat kapott
az 1970-es évek első felében, és egyre nagyobb volt a rá nehezedő
nyomás. Kádár most is választhatott: vagy elmegy, vagy kiemeli magát a
reformfolyamatból, és eltávolodik reformerektől.
A reformot
leállította, reprezentánsait háttérbe szorította, de vigyázott: amit
addig elért, ne kerüljön veszélybe. Ezt a "két lépés hátra" manővert
végrehajtotta, de az elvesztegetett öt év később nagyon hiányzott.
Hiszen az igazi fenyegetés és kihívás ezután érkezett, de nem politikai,
hanem gazdasági formában, és nem Keletről, hanem Délről és Nyugatról.
Jött az olaj- és energiaválság, s ez drámai gyorsasággal és mértékben
leértékelte a magyar gazdaság teljesítményét és megkérdőjelezte
szerkezetét. Kádár látta a bajt, de nem tudta, hogy milyen nagymértékben
határozza meg a világgazdaság fejlődése és működési mechanizmusa a
nemzeti keretben zajló folyamatokat. A megoldást részben a
függetlenedésben, részben regionális, a szocialista táboron belüli
együttműködés fejlesztésében kereste. Ehhez új szerkezet-átalakító
beruházások és valóságos KGST-integráció szükségeltetett. Mindkét
területen kudarcot vallott Magyarország. Az importpótló-munkahelyvédő
beruházások nem tették versenyképesebbé gazdaságát. A hasonló
strukturális problémákkal küzdő és reformképtelen partnerországok
partikuláris érdekei fogságában nyűglődő KGST inkább visszafogta, mint
előrelendítette a fejlődést.
Lett volna még egy megoldás:
visszavenni a lakossági fogyasztásból, veszni hagyni a válságágazatokat,
a tartósan veszteséges vállalatokat, és a fejlődőképes területekre
csoportosítani az erőket, a felszabaduló forrásokat. Az ország akkori
vezetése és Kádár nem készült fel ilyen variánsra, nem ezt az utat
választotta. Következmény: rohamos külső eladósodás.
Ezzel
párhuzamosan kínálta magát a szelekciót közép- és nagyvállalati szinten
megvalósító, a piacot jogaiba visszahelyező reform. Ezt a reformot
azonban nem lehetett ott folytatni, ahol 1972-ben abbamaradt, és nem is
lehetett újraindítani az 1968-as formában és módon. Akkor viszonylagos
egyensúlyban volt és növekedett a gazdaság. A hetvenes évek
végén-nyolcvanas évek legelején éppen fordított volt a helyzet. Ilyen
körülmények között egy radikálisabb reformcsomag sokkal nagyobb
feszültségekkel fenyegetett, és olyan társadalmi konfliktusokkal,
amelyek felboríthatták volna a köznyugalmat, megrendíthették volna a
politikai stabilitást. Kádár azonban nem szeretett kockáztatni, és amúgy
sem akart semmit visszavenni abból, amit már egyszer az emberek
megszereztek maguknak. Eközben felgyorsultak az események, bekövetkezett
a második olajárrobbanás, és az ország a pénzügyi összeomlás szélére
jutott. A csőd fenyegető réme rákényszerítette egy már másfél évtizede
halogatott döntésre: Magyarország belépett a Nemzetközi Valutaalapba és a
Világbankba.
Kádár szentül meg volt győződve arról, hogy a
magyar nép jövőjét csakis a szocialista rendszer, a barátság a
Szovjetunióval garantálhatja. Mindenre hajlandó volt a világbéke
megőrzése érdekében. Az idők múlásával aztán egyre világosabban látta,
hogy az elzárkózás helyett a minél szélesebb együttműködés a célszerű a
tőkés országokkal. Ezért aztán, ha nem is meghatározó, de egyre
jelentősebb szereplőjévé vált a nemzetközi politikának. Divat lett
meghívni. Utazásai felkeltették a világsajtó figyelmét.
Pedig nem szeretett utazni. Jól leélte volna az életét a Budapest-Dobogókő-Balatonaliga-Gemenc négyszögben, ha hagyják neki.
Állandó
lemaradásban volt az idővel. Kompromisszumai elegendőknek bizonyultak a
talpon maradáshoz, de kevésnek a megoldáshoz. Két dolgot elutasított: a
kapitalizmust és a sztálinizmust. "Hadműveletei", reformjai az e két
front közötti területen folytak. Így is hívta politikáját: "kétfrontos
harc". Korlátozta a diktatúrát, a politikai elnyomást, de nem engedte
ellenfelei szabad szervezkedését. 1956 után egy párttal sikerült a
konszolidáció. Mire a többi párt, ha a hatalmat úgysem szerezhetik meg?
Elvi álláspontjában gyengeségének tudata erősítette meg. Amikor
nyilvánvalóvá vált számára, hogy belátható időn belül nem győzhető le
sem így, sem úgy a Nyugat, akkor az is világos kellett, hogy legyen: a
többpártrendszer és a parlamentarizmus utat nyithat a tőkés
restaurációnak (rendszerváltásnak). Hiszen a súlyosbodó gazdasági
válság, a megoldatlan problémák felgyülemlése miatt a növekvő társadalmi
elégedetlenség közvetlen politikai kifejezést nyerhet. Ezért állt ellen
a valódi politikai reformnak, de azért kereste a megoldást: utat
engedett a nyolcvanas évek elején az újabb gazdasági reformnak. Ez
túlment az eredeti, '68-as változaton, és a szocialista piacgazdaság
megteremtését célozta. Külön újdonság volt az önigazgatás felé mutató
elemek megerősödése és a bankrendszer átalakítása, majd a személyi
jövedelemadó bevezetése. Kádár elfogadta, hogy a szociálpolitikát is
újra kell gondolni. Utat engedett a reformoknak, de megint csak a maga
módján.
Azzal érvelt, hogy javuló életszínvonal nélkül a
társadalom nem fogja támogatni, elfogadni az újításokat. Nem szerette
volna, ha Magyarország a lengyel útra téved. Túlértékelve a külső
pénzügyi helyzetben végbement javulást, kikövetelte a gyorsabb
növekedést tartalmazó népgazdasági tervet... A következmények
katasztrofálisnak bizonyultak: két év alatt megduplázódott az
államadósság, kattant az adósságcsapda. Az addig csak lopakodó válság
elhatalmasodott és kikezdte tekintélyét. Már a Szovjetunióra sem
számíthatott: sem testvérként, sem mumusként. Tisztelője, Gorbacsov
Amerikára koncentrált, meg a belső ügyekre, de már ereje sem volt a
segítségre. Kádár éppen akkor maradt szovjet támogatás nélkül, amikor
Moszkvában egy igazi reformer kezébe került a hatalom. Hasznot ettől
azonban csak akkor várhatott, ha az ott elhatározott reformok gyors és
átütő sikerrel járnak. Nem ez történt, a szándék elakadt a valóságon, de
végre felszínre törtek-törhettek az évtizedek óta el- és lefojtott
problémák. A szovjet helyzet nemhogy javult volna, inkább rosszabb lett.
Kádár
éppen ettől félt - az ő ideje vészesen fogyóban volt, nem várhatott az
ottani kibontakozásra. Nem volt felkészülve erre a helyzetre. Ott állt
szövetséges nélkül, program nélkül, tanácstalanul. Látszott is rajta -
elszabaduló indulatain, beszédei ürességén. Nem akart megtagadni semmit,
amit tett. Nem akart a magyar társadalomtól elvenni semmit, mert
igazságtalannak érezte volna. De adni sem tudott már. Politikai tőkéje
amortizálódott, eszközei már nem működtek, eszméi már nem hatottak.
Utódai már tudták: nélküle kell boldogulniuk. Ezt végül ő is belátta.
1988-ban méltósággal adott utat a változásnak pártjában. Nem tudhatta
(?), hogy e lépésével a békés rendszerváltásnak teremti meg a
lehetőségét, az esélyét. Azt remélte: utódai kezükben tarthatják a
kezdeményezést, ha vállalja a politikai felelősséget a múltért. Egy év
múlva már ezzel a szándékkal ment el öregemberként és megroppanva a
Központi Bizottság 1989. áprilisi ülésére, hogy megértesse: nem akar
tehertétel lenni pártja nyakán. Ezzel az utolsó "akciójával"
megakadályozta a modellváltók és rendszerváltók nyílt összecsapását a
párt felső fórumán, és örökre szóló munícióval látta el a
személyiségének titkai után érdeklődőket.
Kádár nem annyira
titokzatos ember volt, mint inkább magányos politikus. Keveseknek
engedte meg, hogy közel kerüljenek hozzá, talán mert sokan szerettek
volna a közelében lenni. Nem élt, viselkedett különcként, nem szerette a
különcöket. Nem hagyta magát különbnek láttatni sorstársainál. Le- és
fölmeneteiben, megalkuvásaiban és kompromisszumaiban honfitársainak
többsége magára ismerhet. Közülük jött. Sorsában, hányattatásaiban
ugyanúgy, mint sikereiben és magányában ott a XX. századi nemzeti
történelem, ami nem csoda, hiszen Magyarország maga is magányos volt
érdek- és kényszerházasságai és gyámjai, birodalmi pártfogói ellenére.
Túl
hosszú volt az élete, túl sok nehéz döntést hozott ahhoz Kádár, hogy
egyszerű legyen halála utáni élete. Túl sok áldozattal járt a nevéhez
kapcsolódó stabilizáció, és túl súlyos volt a fiatalabb nemzedékre
hagyott gazdasági válság ahhoz, hogy az új rendszer ne csak az
államszocializmust tagadja meg, hanem Kádárt és politikai örökségét is. A
felszínre és hatalomra törő erők nem engedhették meg maguknak a
tárgyilagosságot, nem "finomkodhattak", ha le akarták győzni a
baloldalt. A jobboldali politikának azóta is lényeges eleme a
szocialisták visszaszorítása a múltba. Ezért nem mutathat semmi
megértést Kádár és rendszerének modernizációs teljesítménye iránt, ezért
kell elhallgatnia a reform-kommunisták és -szocialisták szerepét a
békés átmenetben. Ezért muszáj elvitatnia az 1994-1998 közötti
demokratikus kormányzás erényeit, tagadnia a válságkezelés sikereit. A
demokratikus baloldal kerüli a vitát Kádárról, elhatárolta magát tőle és
módszereitől: ennyit elégnek ítél, mert érzi-tudja: ha elkezd
"finomkodni", árnyalni, akkor belecsúszik ellenfele csapdájába, és
visszaszorul a múltba.
A múlt ápolásával, gondozásával megbízott
történészek nem maradtak tétlenek, sok olyan forrást tettek közzé,
amelyek feltárták Kádár valóságos szerepét, érintettségét a Rajk-perben,
felelősségét Nagy Imre kivégzésében. Született már sok jelentős,
részleteket feltáró életrajz is. Ma a közírók egy része bátran bírálja,
másik része óvatosan dicséri Kádárt. Egyes politikusok átkozzák, mások
hallgatnak róla. A történészek ezt nem tehetik, nekik kikerülhetetlen
feladatuk elhelyezni őt a nemzet történetében. Ők, ha szakmájuk
normáihoz tartják magukat, nem kritikusai, hanem kutatói a múltnak. Kár
lenne Kádárt kitagadni onnan, a nemzet lenne szegényebb, ha sikerülne.
Hova jutnánk, ha hasonló szigorral járnánk el korábbi korszakainkkal,
útkereső fejedelmeinkkel, politikusainkkal? Ha egy nemzet az egy, akkor
történelméből is csak egy lehet. A nemzeti történelem persze rendkívül
gazdag, sokféle akarat összeütközéséből, küzdelméből épült és épül
tovább, éppen ezért sokféle olvasata volt és van. A történész bátorsága a
kérdezésben, illő alázata a kutatásban és tárgyilagossága az
ítéletalkotásban segíthet a megismerésben, a reális nemzeti önismeret
megteremtésében. Nincs értelme megijedni vagy visszariadni a feladattól.
Helyére illeszteni egy politikus portréját, annyit jelent, mint
beleilleszteni személyét abba az időbe, abba a térbe, amely neki
megadatott. Kádárt is, mint minden történelmi szereplőt szembesíteni
kell azokkal a kérdésekkel, kihívásokkal, amelyekre választ kellett
adnia - semmit el nem rejtve lényéből, tevékenységéből. Egy politikus
helyét a történelmében az jelöli ki, hogy mennyit tudott tenni az
emberekért, a nemzetéért. Kádárnak a maga igaz valójában erényeivel és
hibáival, kérdéses döntéseivel és nehéz kompromisszumaival ott a helye
nemzetünk történelmében.
(Az írás az Egyenlítő című folyóiratban jelent meg.)
Földes György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése