„Ébred
a Vörös Holnap!” Szabó Ervin Akadémia, 5. előadás
Előadó: Thürmer
Gyula, a Munkáspárt elnöke
„Ébred
a Vörös Holnap!” Az illegalitásban énekelték ezt a munkások az 1930. szeptember
1-i nagy tüntetés után. Ez a legnagyobb, s tegyük hozzá, szinte egyetlen nagy
megmozdulás volt a két világháború között.
1930-ban
súlyos válság, nyomor, munkanélküliség van. Akármi megtörténhet, akár
forradalom is. De vajon bekövetkezik-e? Ekkor még senki sem tudhatja, hogy a
világ előtt van egy nagy háború. Senki sem tudhatja, hogy eljön 1945, eljön a
forradalom, eljön a vörös holnap. Hinni kell benne!
Még hátra van 18 év. Még meghal Sallai Imre és Fürst Sándor, Kun Béla és
Karikás Frigyes, Rózsa Ferenc és Schönherz Zoltán, Hámán Kató és Ságvári Endre,
Zalka Máté és Martos Flóra, Kulich Gyula és Kilián György, Martos Flóra és
Bajcsy-Zsilinszky Endre és még nagyon sokan mások. De hinni kell a győzelemben,
és azok, akik akkor küzdenek, hisznek benne.
Miért higgyünk ma, 2012-ben a győzelmünkben? Nos, azért, mert jó két
évtizede élünk, és jó két évtizede tisztán élünk. Ez a két évtized nem
egyszerűen a túlélésről szól. Ez a jövő erkölcsi tőkéjének megteremtése, a jövő
alapjainak megvetése.
Higgyünk azért is, mert ma is válságban van a világ. Nem tudhatjuk, hogy mit hoz a holnap, s
főleg, nem tudhatjuk, hogy mikor következik be a holnap. De tudjuk, hogy ez a
világ nem jó. Tudjuk, hogy iszonyú erők csapnak össze, s ebből a háborúból egy
új világ születhetik.
József Attila régen írta e sorokat, de mintha a máról szólna:
„Forgolódnak a tőkés birodalmak,
csattog világot szaggató foguk.”
Higgyünk
azért, mert mi vagyunk a tőke igazi ellenfele! Mit gondoltok, miért támadott
ránk az MSZP és a Demokratikus Koalíció ilyen iszonyú erővel a Baloldali
Kerekasztal kapcsán? Nincs jobb dolguk?
De van! De tudják: ha sem a liberálisok, sem a szocdemek, sem a konzervatívok
nem tudják megoldani az ország válságát, akkor jövünk mi!
Valahogyan úgy, ahogyan 1919-ben történt. Előbb a
polgári Károlyi bukik meg, majd a szocdemek, és akkor, de csak akkor jön a
Tanácsköztársaság.
Az MSZP tőkés vezetése pontosan tudja, hogy egy - az MSZP-től független
- baloldali alternatíva létrejötte halálos csapás lenne az MSZP-re is, a
Gyurcsány-féle pártra nézve is.
Tudjuk, hogy a tőkés
világ urai fantasztikus erőfeszítéseket tesznek a régi rend megmentésére. Az
elmúlt két évben az EU vezetői 14 válságtanácskozást tartottak. A gazdasági és
monetáris unióbeli stabilitásról, koordinációról és kormányzásról szóló minap
aláirt egyezmény egy gigantikus kísérlet az euró, az Európai Unió, és ezzel
együtt az európai kapitalizmus megmentésére.
De
tudunk mást is. Az európai nagytőke saját gazdagodása érdekében eladósította az
EU országait. Ma az EU-országok össztartozása mintegy 15 billió dollár. Az EU
gazdagjainak vagyona pedig 40 billió dollár.
Bebizonyosodott, hogy a tőkés gazdasági növekedés önmagában nem oldja
meg a dolgozó emberek gondjait, nem teremt sem munkahelyeket, sem szociális
jólétet. Németországban például az elmúlt 15 évben a gazdaság átlagban évi 3
%-kal növekedett. A ráfordított munkaidő lényegesen csökkent, a vagyonok
viszont évi 7%-kal nőttek meg.
Az Egyesült Államokban 1980-ban a társadalom leggazdagabb 5%-a
birtokolta a megtermelt jövedelem 16.5%-át. 2008-ban már 21.5%-át. Ma az
amerikai családok 50%-a nemzeti vagyon 2.5%-a felett rendelkezik, a családok 1,
azaz 1%-a birtokolja a nemzeti vagyon 33.8%-át.
Egyre
többen döbbenek rá, hogy a régi módon nem lehet élni. Ahogyan Ady írta:
„Megfojtódik Európa közepén
Egy szép népség, már álomban is pőre,
De élnek a kufárok s vett urak,
Forverc, előre.”
Igen, előre!
Új életre van szükség, és ehhez az új élethez új programot kell adni. Ezért dolgoztunk az elmúlt évben, ezért
vagyunk ma itt, és ezért tűztük a 24. kongresszusunk napirendjére a Munkáspárt
Új Programját.
Az új program minden
eddiginél világosabban fogalmaz meg néhány alapvető tételt.
Az egyik mindjárt a
múlt.
Mi a 20. századi magyar szocializmust a magyar
történelem egyik legértékesebb szakaszának tartjuk.
Nem tartjuk „bűnök és
hibák halmazának”, mint ahogyan a jobboldal teszi. Nem mondjuk azt, mint a
szocialisták, hogy 1956 és Nagy Imre hagyományain össze kell keverni a
kapitalizmussal, és akkor jó lesz. Nem tekintjük elvetendő „sztálinista
államkapitalista rendszernek”, mint sokan a revizionisták közül.
De nem is idealizáljuk
a 20. századi magyar szocializmust, mint ahogyan ezt még sorainkban sokan
szeretnék. Egészen egyszerűen a tényeket rögzítjük:
„A 20. századi
szocializmus, 1919, majd 1948-1989 időszaka nemzeti történelmünk
kitörölhetetlen része. Volt benne jó, volt benne rossz. De sokkal több volt
benne az, amit sikernek, eredménynek nevezhetünk. Ne dobjuk ki a szocializmus
történetét az ablakon, hanem tanuljunk belőle! A rosszat, a gyengét el kell vetni,
a jót hasznosítanunk kell a jövő közösségi társadalmában.”
A másik lényeges tétel a mai kapitalizmushoz való
viszonyunk.
Nem idealizáljuk, mint a tőkés pártok, legyen szó akármelyikükről is. Nem gondoljuk, mint a mai konzervatív erők,
hogy a nemzeti erőre való támaszkodással önmagában meg lehet oldani a tőkés
rendszer válságát, és jobb életet teremteni az embereknek. Nem fogadjuk el a
szocialisták és barátaik nézeteit sem az „új szociális piacgazdaságról.” Nem
fogadjuk el azt sem, hogy a kapitalizmus viszonyait alapvetően meg lehet
szépíteni, és olyan szervezeteket kiépíteni, ami a tömegek számára élhetővé
teszi a kapitalizmust.
Mi azt mondjuk, amit az elmúlt évtizedekben
tapasztaltunk.
„A dolgozók alapvető gondjait csak az új
közösségi társadalom oldhatja meg. A
tőkésnek nem érdeke, hogy mindenki dolgozhasson, de nekünk igen. A tőkést nem
érdekli, hogy a többség hogyan él, neki elég, ha ő jól él. Nekünk érdekünk,
hogy a többség, a dolgozók jól éljenek, hiszen a többség mi vagyunk.”
A harmadik lényeges, talán leglényegesebb elem, hogy
világosan kimondunk három dolgot:
Az egyik:
„Az
első lépés a közösségi társadalomhoz vezető úton a tőke korlátozása. Ma és
holnap még kapitalizmus van, de holnapután már talán nem. Amíg létezik a kapitalizmus, az a dolgunk,
hogy korlátozzuk a tőke uralmát, s egyre több területen érvényesítsük a
dolgozók érdekeit a tőkésekéivel szemben.
A tőke korlátozása a dolgozók és
szervezeteik folyamatos és tudatos küzdelme a tőke befolyásának gyengítéséért,
és a dolgozók befolyásának erősítéséért a politika, a gazdaság, a szociális és
szellemei élet, a külpolitika terén.”
A másik:
„A közösségi társadalom forradalom útján jön
létre.
A társadalmi forradalom politikai, gazdasági, szellemi átalakítások hosszú
folyamatát jelenti. A tőkés rendszer nyilvánvaló hibáit nem lehet másként
felszámolni, csak a tőkés termelési viszonyok, (azaz a magántőke felhalmozására
és a dolgozók kizsákmányolására épülő viszonyok) felszámolásával. Aki azt
állítja, hogy e nélkül is lehetséges, az félrevezeti a dolgozókat, és a tőke
uralmát támogatja.”
A harmadik:
„Az új közösségi
társadalom csak a dolgozók közös műve lehet. A dolgozóknak
saját élettapasztalatuk alapján kell rájönniük arra, hogy a tőkés rendszer
rossz, s nincs más megoldás, mint a tőke, a pénz uralma elleni harc. E tanulási
folyamat nélkül nem lehetséges az új közösségi társadalom győzelme.”
A Munkáspárt Új Programra tehát
eszmei-politikai iránytű, amely világosan mutatja a fő irányunkat: a tőke
korlátozása és a közösségi társadalom megteremtése a forradalom útján.
Kedves Elvtársak!
Az iránytűvel azonban két gond is
van. Az egyik, hogy még a legjobb iránytű sem adja egészen pontosan az út
koordinátáit. A másik, hogy egy mágnessel az iránytűt is el lehet téríteni.
Nagyon fontos, hogy
világosan megkülönböztessünk egymástól négy dolgot: a polgári ideológiákat, a
reformistákat, a revizionistákat és az utópistákat.
A polgári ideológiák a kapitalizmus értékeit
vitathatatlannak tartják. A konfliktusokat felismerik, de azt mondják, hogy az
a rendszeren belül megoldható.
Zbigniew Brzezinski,
Carter amerikai elnök egykori tanácsadója új könyvet írt Stratégiai Vízió
címmel. Azt bizonygatja, hogy nem kell megijedni, Amerikának, értsd az amerikai
kapitalizmusnak össze kell szednie magát, és a 21. század is az övé lesz.
1957-ben, amikor a szovjetek fellőtték az első szputnyikot, az USA megijedt,
mondja Brzezinski. Az USA megijedt 1975-ben is, amikor elvesztette a vietnami
háborút. De a végül is ő nyerte meg a hidegháborút. Brzezinski azt írja: „Csak
egy dinamikus és stratégiailag gondolkodó Amerika képes - egy egyesülő
Európával együtt – nagyobb és életképesebb Nyugatot teremteni.”
Vegyük két másik
példát! Putyin megnyerte az orosz elnökválasztást, mert megcsinálta a
kapitalizmus sajátos reformját: rendet teremtett, erős Oroszországot akar,
pénzt adott a nyugdíjasoknak, és kompromisszumot kötött a múlttal. Vagyis nincs
szükség forradalomra, Zjuganovra vagy másra, mert a konzervatív rendszer maga
elrendezi a problémákat.
A kapitalizmust
fenyegető veszélyeket a tőke nálunk is felismerte. Ez az Orbán-jelenség
lényege. Persze, mi Magyarország vagyunk, nem Oroszország, az egész
vidékiesebb, porosabb, szegényesebb, de a lényeg azonos. Egy karizmatikus
vezető, határozott fellépéssel, racionális intézkedésekkel, és lényegében
baloldali ígéretekkel elejét veszi a szociális konfliktusok kiéleződésének, egy
társadalmi forradalomnak. És az emberek ezt sok tekintetben elhiszik.
A tőke által manapság
hasznát másik változat a „színes forradalmak”
ügye. Ukrajnára valamennyien emlékezünk. Nagy felfordulás, nagy változások. De
mi van ma Ukrajnában? Szocializmus vagy kapitalizmus? Természetesen
kapitalizmus. Az emberekkel elhitették, hogy egy orosz-barát, úgymond
„baloldali” Janukovics jobb, mint egy nyugat-barát, úgymond jobboldali Juscsenko.
Az arab világban
megdöntötték az imperialista-barát tőkés rendszereket, hogy imperialista-barát
tőkés rendszereket hozzanak létre. A néptömegek a statisztái és nem fő
szereplői az eseményeknek.
Sem
a polgári reformok, sem a forradalomnak álcázott reformok nem változtatják meg
a kapitalizmus lényegét, nem oldják meg a dolgozó emberek alapvető problémáit.
Elvtársak!
A kapitalizmus sok
évszázados története során ezért kialakultak azok a nézetek, amelyek
lehetségesnek tartják, és ezért politikai célnak tekintik a kapitalizmus igen
nagy mértékű átalakítását, belső reformját. Ezeket az erőket hívjuk reformistáknak. A reformizmus egyben megalkuvást
is jelent a kapitalizmussal, hiszen ha a rendszer belülről megváltoztatható,
akkor nincs szükség a tőke elleni harcra. A reformizmus ezért egyben opportunizmus is.
Ha egykori kommunista
erők írják át, azaz veszik revízió alá mindazt, amit Marx és Engels még A
Kommunista Kiáltványban megfogalmazott a tőkések és a munkások közötti
osztályharcról, úgy ezeket az erőket revizionistának
nevezik.
Az utópista az, aki azt gondolja, hogy a
kapitalizmusban alkalmazhatóak a tőkétől idegen megoldások, kialakítható népi
kapitalizmus. Ez utóbbi már a revizionizmussal határos.
Ma Magyarországon a
reformizmust számosan képviselik, így az MSZP, a Demokratikus Koalíció, az
MSZDP stb.
Az MSZP vágya például
az „új szociális piacgazdaság”, amelynek „célja nemcsak a gazdasági, hanem a
társadalmi fejlődés előmozdítása is. Mércéje nem pusztán a nemzeti jövedelem
emelkedése, hanem a társadalom harmóniájának és együttműködésének szintje, az
ország fenntartható fejlődése, az egyének, családok, közösségek életminőségének
javulása. A szociális piacgazdaság fejlődésének motorja a szabályozott piac és
a normakövető, tisztességes verseny.”
Az MSZP nem csupán
elméletileg, de a gyakorlatban is félrevezeti az embereket: „Feladatának a IV. Magyar Köztársaság közös
felépítését tekinti. A IV. Magyar Köztársaság visszanyúl 1989 demokratikus
hagyományaihoz és intézményrendszeréhez, de nem egyszerűen az 1989-es rendszer
helyreállítására vállalkozik. Kiküszöböli 1989-nek azokat a hiányosságait
amelyek miatt az sebezhetővé vált.”- hirdeti az MSZP.
Mi is
támogathatjuk a kapitalizmus reformjait, de eltérően a reformistáktól mi nem
tekintjük célnak, csupán átmeneti engedménynek a tőke részéről. Lenin azt mondta:
„A
reformok: az uralkodó osztálytól uralma fenntartása mellett kapott
engedmények.”
A reform az
adott társadalmi rendszer belső módosítását, javítását, hatékonyságának
növelését szolgáló intézkedések összessége. A reform jelentősen módosíthatja a
tőkés rendszer működését, de nem változtatja meg az alapjait.
A
mi programunkban nem a reform a cél, hanem a tőke korlátozása. A dolgozói osztály
tőkeellenes küzdelme útján a tőkétől, illetve a tőkés hatalomtól kikényszeritett
engedményeket nevezzük a tőke korlátozásának.
A tőke korlátozása a
tőkés rendszeren belüli reform része, s mint ilyen soha sem változtathatja meg
a rendszer lényegét, és nem teszi lehetővé, hogy a tőkés rendszer egy más
társadalmi rendszerré, közösségi társadalommá alakuljon.
A tőke korlátozása nem
valami ördögtől eredő dolog. A pénzügyi tranzakció adó, amelyet a francia elnök
akar bevezetni, bizonyos korlátozást jelent. De ide tartozik Obama több
elképzelése is.
Elvtársak!
A reformista, revizionista,
utópista nézetek terjedését az emberi lélektan is segíti. Az ő árujuk hasonlít a miénkre, de még sem
az. Nagy előnye viszont, hogy könnyen megszerezhető. A Bastille bevételének programja ugyanis nem
túl népszerű. Legfeljebb később, a bevétele után.
Aki azt gondolná, hogy
ezek csak elméleti viták, téved. Ezek a nézetek nagyon konkrét mai témákban
jelennek meg. Vegyük például az EU kérdését!
Az EU úgy jelenik meg, mint
valamilyen haladó demokratikus intézmény, és nem az európai nagytőke
intézménye. A Vajnai-féle társaság például az alábbiakat mondja: „Olyan időszakban, amikor egyre erősebben lépnek fel a
rasszista, idegengyűlölő, szélsőjobboldali szervezetek, gyűlöletre uszítva EU-s
zászlót égetnek, fontos politikai üzenet, hogy az együttműködő baloldali
szervezetek egy szociális Európában, az alapvető szociális és demokratikus
jogokat garantáló Európai Unió keretei között keresik a megoldást a gazdasági
válságra. Csak így lehet széleskörű baloldali összefogást szervezni, ami
elengedhetetlen a jelenlegi kormány leváltásához.”
Megint
mások azt mondják, hogy a jelenlegi időszakban a termelő eszközök, bankok, a
tervezés feletti demokratikus és népi ellenőrzésre kell törekedni. De vajon engedi-e a tőke, hogy az alapvető
kérdést, a tulajdonviszonyokat bárki is ellenőrizze? Vajon lehet-e ilyen
mértékű ellenőrzés úgy, hogy közben az államhatalom a tőke kezében van?
A válasz
nyilvánvalóan az, hogy nem. A tőke ilyen mértékű változást nem enged. Ezért
téves, káros, sőt bűnös dolog az embereket ebben a hitben éltetni.
Elvtársak!
S, végezetül a
közösségi társadalomról. A Munkáspárt Új
Programja két fogalmat használ, szocializmus
és közösségi társadalom. Szocializmusnak
nevezzük azt a társadalmi rendszert, amely 1989 előtt Magyarországon és számos
más szocialista országban létezett.
Közösségi
társadalomnak nevezzük az a társadalmat, amelyet a jövő megoldásaként
felvázolunk. A szocializmus és a közösségi társadalom alapvető osztálytartalmát
tekintve azonosak. A különbség abban van, hogy a jövő közösségi társadalma hasznosítja
a 20. századi szocializmus tapasztalatait, kijavítja annak hibáit és
tévedéseit.
A közösségi társadalom
ismérvéinek felvázolása fontos elméleti és gyakorlati kérdés. Az elmúlt
évtizedekben nem egyszer mondták a svéd társadalomról, hogy ez már a szocializmus,
nem is érdemes tovább menni. De vajon szocializmus-e a svéd modell? A mi
megítélésünk szerint nem az. A közösségi társadalomnak három világos ismérve
van.
A
közösségi társadalom az emberek olyan közössége, amelyben a termelő eszközök a
többség, a munkások, a dolgozók kezében vannak, ahol a dolgozó nép gyakorolja a
politikai hatalmat, ahol átfogó tervgazdálkodás van, és az emberek munkájuk
szerint részesednek a megtermelt javakból.
Elvtársak!
Mi
a teendő? – tette fel a kérdést Lenin 1901 őszén. Az igazsághoz tartozik, hogy
a kérdést először Nyikolaj Csernisevszkij tette fel 1863-ban, de ennyi
plagizálást elnézhetünk Leninnek, és persze, magunknak is. A kérdés ma is
ugyanez: mi a teendő? Что делать?
Alapvető
feladatunk a kommunista párt megőrzése és erősítése. A
magyar munkásmozgalom legnagyobb vívmánya 1990 óta a marxista kommunista párt,
a Magyar Kommunista Munkáspárt újjászervezése volt. Nem
véletlenül a tőkés erők ezt a pártot igyekeznek minden erővel szétzúzni. Hol
betiltással fenyegetőznek és állambiztonsági zaklatással, mint a 90-es évek
elején. Hol a pártot igyekeznek szétszakítani, mint az elmúlt években tették.
Hol a jogi eszközökkel, bírósági perekkel igyekeznek megtörni, mint manapság.
Mi
a teendő?
Türelmesen
magyaráznunk kell a dolgozó embereknek, hogy a munkanélküliség, a szegénység, a
bizonytalanság oka maga a tőkés rendszer. A tőkés rendszer
pártjaitól nem várhatnak ajándékot, hiszen ők nem akarják megváltoztatni a
kapitalizmust. Az a miénk, amiért megküzdünk.
Meg
kell értetnünk az emberekkel, hogy nem szabad felülni a hamis prófétáknak, a
tőkés kormányokkal békét kötő szakszervezeti arisztokráciának, a Szolidaritás
típusú mozgalmaknak és a szociális partnerséget hirdető más álbaloldali
szervezeteknek.
Ott kell
lennünk mindenütt, ahol dolgozó emberek vannak.
Segítenünk kell nekik kis és nagy dolgokban. Megértetni velük, hogy
számíthatnak ránk. A Munkáspártnak nincsenek a dolgozók érdekeitől eltérő
érdekeik. Nekik akarunk jobb életet, és ennek csak egy útja van: a
tőkésrendszer legyőzése, olyan rendszer teremtése, ahol az ember a fontos, és
nem pénz.
Fel kell
készülnünk politikailag, emberileg, szervezetileg arra a pillanatra, amikor a
magyar dolgozók hozzánk fordulnak. Lehet, hogy ez holnap
lesz, lehet, hogy holnapután, de be fog következni.
A
közösségi társadalom számunkra nem ábrándkép, nem „az ígéret földje, melynek
eléréséig nemcsak egy nemzedéknek kell elpusztulnia a proletárélet
sivatagában”, ahogy Kun Bélaírta 1918-ban. A közösségi
társadalomért való küzdelem a ma feladata.
Lenin bolsevikjai nem
voltak sokan 1917-ben, de tudták, hogy mit kell tenni, amikor eljön a helyzet.
Mi sem vagyunk sokan,
de tudjuk, mit kell tenni, amikor már sem a konzervatív polgári erők, sem a
szociáldemokraták nem képesek választ adni a tőkés válság kérdéseire. Mi
tudjuk, és cselekedni is fogunk.